Elfjes, haiku’s en tanka’s – 19

P1050720Deze pagina bevat een samenvatting van mijn elfjeshaiku’s en tanka’s die ik van zondag 7 mei  tot zaterdag 13 mei 2017 heb geschreven en deels – zonder foto’s – heb gepubliceerd op de besloten FB groepen #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tankaDit logje is een samenvatting van een vakantieweek in de Hoge Veluwe (omgeving Arnhem), Rotterdam en de Brabantse Biesbosch (omgeving Dordrecht).  Desgevallend verwijs ik naar de logjes die ik publiceerde op vivapo’s blog.

Wil je meer weten over elfjes, haiku en tanka? Ik heb deze en andere schrijfvormen verzameld op een speciale pagina op deze blog.

zondag 7 mei 2017 – DAG 1 – een haiku na een wandeling in het park de Hoge Veluwe deze namiddag

P1040888

een zachte bries laat
bomen spiegelend dansen
feest op de vijver

maandag 8 mei 2017 – DAG 2 – een spiegelelfje na een experimentje: 9 km wandelen op GPS in het Rozendaalse Bos vandaag (met start aan Postillion Arnhem)

P1050027

wandelen
op GPS
ik loop met
mijn GSM in de
hand
handig
om zonder wandelkaart toch
perfect te weten
waar ik
ben

P1050013dinsdag 9 mei 2017 – DAG 3 – op verkenning richting Dordrecht met het OV (openbaar vervoer); terugkeren was een hele onderneming; op de koop toe kampte mijn compagnon ’s avonds met fysieke problemen; wat mij dan weer inspireerde voor een logje en enkele spiegelelfjes

met
bus acht
naar centrum Dordrecht
een fluitje van een
cent
centrum
van Dordrecht verlaten was
niet van de
poes want…
ingewikkeld

hotel
in zicht
afstappen vóór eindbestemming
weer opstappen op nieuwe
lijn
lijn
vier werd ondertussen lijn
acht extra kilometers
voor de
boeg

woensdag 10 mei 2017 – DAG 4 – na de ervaring gisteren lieten we Dordrecht links liggen en namen we de auto mee op het veer richting De Brabantse Biesbosch, een prachtig natuurgebied dat mij inspireerde voor deze haiku

P1050312

verliezen bomen
hun schors de natuur creëert
naakte kunstwerken

donderdag 11 mei 2017 – DAG 5 – de auto achtergelaten in een parkeergarage dichtbij de Merwekade in Dordrecht om met de waterbus naar Rotterdam te varen

P1050500

smaakpapillen
slaan tilt
tijdens een bezoek
aan de Wereld van
Smaak
smaken
en geuren diverse kleuren
doen bezoekers aan Markthal
in Rotterdam
watertanden

vrijdag 12 mei 2017 – DAG  6 – De Brabantse Biesbosch blijft ons bekoren. Een wandeling door de Polder Jantjesplaat inspireert mij voor een logje over het bankje van Cor en voor deze tanka

P1050635

twee ouderparen
glijden over het water
een schare eendjes
zwemmen in hun kielzog mee
zesentwintig … of iets meer

P1050636

zaterdag 13 mei 2017 – DAG  7 – waar we vorig jaar tussen de molens van Kinderdijk met een fluisterboot hadden gevaren wilden we vandaag een rustige wandeling maken; we kregen pas ter plekke te horen (en te zien!) dat het vandaag nationale molendag was. Werelderfgoed dat door de Japanners heel erg geliefd is. Inspiratie voor een kyoka (grappig tweelingbroertje van tanka)

P1050680

gaggelend kwekkend
snaterend en gakkerend
gaan ganzen op pad
tussen de waggelende
Japanse fietstoeristen

Wij lieten vandaag de auto opnieuw achter in een parkeergarage dichtbij de Merwekade in Dordrecht, namen de waterbus richting Rotterdam, gingen van boord in Ridderkerk om daar op dezelfde kade het veer richting Kinderdijk te nemen.  We legden uiteraard dit traject in omgekeerde richting af bij onze terugkeer naar ons hotel.

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 14 mei 2017

foto’s: ©vivapo

Een gedachte over “Elfjes, haiku’s en tanka’s – 19

Geef een reactie

