Elfjes, haiku’s en tanka’s – 14

Deze pagina bevat een samenvatting van mijn elfjeshaiku’s en tanka’s die ik heb gepubliceerd op de besloten FB groepen #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tanka van zondag 2 april  tot zaterdag 8 april 2017.

Wil je meer weten over haiku en tanka? Ik heb deze en andere schrijfvormen verzameld op een speciale pagina op deze blog.

zondag 2 april 2017 – in het Natuurgebied Raversijde inspireerde een fazant mij voor een Japans gedicht en eenden voor een spiegel-elfje op mijn blog; als toemaatje deel ik hier nog een elfje

ik
spotte eenden
langs de duinenweg
in het natuurdomein van
Raversijde

maandag 3 april 2017 – op mijn blog schreef ik een verslag over het bezoek aan de expo de waanzinnige boomhut in het Fort Napoleon te Oostende.

de
waanzinnige slakkenrace
op verdieping 73
een behendigheidsproef met zelfgemaakte
POTLEPEL

kleinzoon
van opa
vader en zoon
drie op een rij
GHYOOT

dinsdag 4 april 2017 – een stiltewandeling op zondagochtend leverde dit op:

P1040604uitbundige bloei
Japanse azalea
in Shin Kai Tei park
gecreëerd op terreinen
van koninklijke villa

P1040589

de
Japanse tuin
in Oostendse Koningspark
leent zich voor een
stiltewandeling

zelfs
een eend
zit in stilte
in een specifieke houding
ZEN
P1040606

woensdag 5 april 2017 – in ’t SchrijfNest speelden we met Japanse dichtvormen; de titel van mijn Japans gedicht inspireerde mij voor een elfje;

Unknown-1

ik
kan vandaag
een kopje troost
gebruiken om verdriet te
fnuiken

prikkelend de geur
van vers gebrande koffie
in een koffieshop
maar ook het kopje koffie
tijdens het SchrijfNest was top!

donderdag 6 april 2017 – wat afstand nemen op twee terreinen, het is me gelukt

vandaag
twee examens
in loslaten afgelegd
last valt van schouders
geslaagd!
geslaagd
los last laat last
laat last los
laat los
loslaten

is afstand nemen
een kwestie van vertrouwen
of van loslaten
wat niet langer bij mij hoort
of nooit bij mij heeft gehoord

er komt weer ruimte
in mijn hoofd en in mijn hart
zonder schuldgevoel
kiezen om mij niet langer
te identificeren

vrijdag 7 april 2017 – na afloop van zonder filter, de show van Steven Mahieu’s in de Brugse Stadsschouwburg, mocht ik met Steven en mijn zoon Karel op de foto

stadsschouwburg

een kinderdroom werd
werkelijkheid voor mijn zoon
op het podium
van zijn geboortestad staan
en het publiek warm maken

 hoor ik hem liever
als zanger of muzikant
dan als gangmaker
hij schitterde in zijn rol
tijdens absurd theater

karel op podium

met
branie en
lef stond hij
op een Brugs podium
Karel
Karel
en z’n broere, nieuwsgierig
naar de geur
van mijn
shampoo

IMG_1753

zaterdag 8 april 2017 – mijn Japans gedicht op zaterdag inspireerde mij voor

OLYMPUS DIGITAL CAMERAde
heerlijke geur
van de zachtroze
sneeuwbal maakt mij telkens
lentedronken

Tot volgende week!

Viviane Van Pottelberghe – 10 april 2017

foto Karel in actie: ©Michel Goessens
foto stadsschouwburg Brugge: Karel Ghyoot
overige foto’s: vivapo

4 gedachtes over “Elfjes, haiku’s en tanka’s – 14

  1. Een prachtige en gevarieerde oogst. Een turbulente week met ups en downs, zo lijkt me. Een knoop doorgehakt, een last losgelaten en de apotheose was je zoon op het podium natuurlijk. De foto waar ze aan je hoofd ruiken is zoooo mooi! Geniet na Viviane!

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

