Mijmeren in haiku of tanka – 12

P1040234

Bezoekers van de besloten FB groep #Mijmeren in haiku en tanka krijgen wekelijks – tot eind 2017 – de uitnodiging om te oefenen in het schrijven van een haiku of tanka bij de afbeelding van de week.

Een haiku (haiku of senryu  met 5/7/5 lettergrepen) of een tanka (tanka of kyoka met 5/7/5/7/7 lettergrepen) bij een afbeelding worden een haiga genoemd.

Week 12

Schrijf een haiku of tanka bij landschap, een olieverf op doek van Frits Van den Berghe (1883-1939) – Collectie Mu.ZEE Oostende

Dit is mijn bijdrage.

geen klok noch klepel

stoort hier bij ochtendgloren

de noeste arbeid

het kruis op de kerktoren

maant man en paard aan tot vlijt

©vivapo 21/3/2017

De aanleiding voor de keuze van dit schilderij is het bezoek dat ik zondagvoormiddag bracht aan het Permekemuseum in Jabbeke waar ik deze foto heb genomen. Net als zijn tijdgenoot en vriend schilderde Frits Van den Berghe ook donkere landschappen.  Wat me in dit werk trof was het licht. Ik vroeg mij af of dit ochtend- of avondgloren was.  Ik koos voor het eerste op basis van een herinnering aan een ochtendlijke wandeling tussen akkers.

Tot volgende week!

Viviane Van Pottelberghe, 21 maart 2017

Geef een reactie

