Elfjes, haiku en tanka’s – 09

Deze pagina bevat een samenvatting van mijn elfjeshaiku’s en tanka’s die ik heb gepubliceerd op de openbare FB groepen #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tanka van zondag 26 februari tot zaterdag 4 maart 2017.

mijmeren
in elfjes
haiku of tanka.
ik blijf mezelf dagelijks
verwonderen

Wil je meer weten over haiku en tanka? Ik heb deze en andere schrijfvormen verzameld op een speciale pagina op deze blog.

zondag 26/2/2017 – coach Jan inspireerde mij vandaag voor een blogbericht dat mij dan weer inspireerde voor dit spiegelelfje

nieuwe
inspiratie voor
aanpassing van mijn
ochtendritueel met schrijven van
ochtendpagina’s
ochtendpagina’s
laten voorafgaan
door drie vragen
aangereikt door coach Jan.
fantastisch!

maandag 27/2/2017 – ’t weekend is om, werk aan de winkel

alle
gekheid op
een stokje maar
ik ga nu aan
‘twerk!

werk
aan de winkel en
dat ligt even
niet op
Facebook

Facebook
had mij
in zijn greep
ik wurm mij nu
los

los
van efljes haiku’s en
tanka’s of … toch
ook niet
‘tSchrijfNest

‘tSchrijfNest
staat voor
de deur want
februari glijdt over in
maart

maart
nodigt mij uit om
vijf keer mensen
aan het schrijven te
zetten

dinsdag 28/2/2017 – vanochtend wenste ik mezelf deze affirmatie toe: ik voel me gelukkig

toevallig
kreeg ik
bij de slager
vandaag korting én gratis
puree
puree
lekker bij de zuurkool
vanmiddag; gekoelde witte
wijn bleef
onaangeroerd

Mijmeren
in elfjes
glijdt van ‘openbare’
naar een ‘besloten’ groep
Akkoord?

woensdag 1/3/2017 – voor het eerst in hun moedertaal …

anderstalige
elfjes zijn
van harte welkom
ze zijn een verrijking
dank!
dank!
geef ons maar meer
van die elfjes
in jouw
moedertaal

donderdag 2/3/2017 – ik waagde mij aan een ultrakort verhaal dat mij én een elfje én een tanka opleverde

een
ultrakort verhaal
van minder dan
honderd woorden is héél
kort

vier felgekleurde
geraniums op een rij
maakten Gerard blij
hij ontdekte veel te laat
het was verdraaid plagiaat

vrijdag 3/3/2017 – mijn aanmoediging (zie hoger) bleef niet zonder gevolg; Chantal en Lisette waagden zich ook een ultrakort verhaal. Bravo!

we
zijn er
om mekaar te
helpen nietwaar? vrouwen steunen
elkaar!
elkaar
steunen kan ook zonder
duimen of delen;
gelezen worden:
bemoedigend!

aanmoediging
om ook
eens een kortverhaal
te schrijven en te
delen
deelden
wij ons kortverhaal, jij
kon het liken
op de
link!

karelHet logje over mijn vader en mijn zoon leverde een extra elfje op. Zo vernam ik dat de voornaam Karel heel populair was in slagerskringen in de jaren stilletjes.

shareltje,
shareltje, j’hangt
met z’n gatje
aan ‘n nageltje zong
papa

zaterdag 4/3/2017 – Het Japans gedicht op zaterdag kwam er niet zonder slag of stoot; je leest er hier meer over. Het elfje is een verlangen.

mijn gemoed is de
radar van mijn gedachten
die mij optillen
naar het licht of recht naar de
duisternis sabelen
©vivapo – 4/3/2017

vakantie
vrij zijn
vrij van zorgen
vrij om te zijn
vrijheid

Tot volgende week!
Viviane Van Pottelberghe – 4 maart 2017

Bron foto ©Pieter Verhaeghe

4 gedachtes over “Elfjes, haiku en tanka’s – 09

Geef een reactie

