Elfjes, haiku’s en tanka’s – 08

img_1552

Deze pagina bevat een samenvatting van mijn elfjeshaiku’s en tanka’s die ik heb gepubliceerd op de openbare FB groepen #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tanka van zondag 19 februari tot zaterdag 25 februari 2017.

Wil je meer weten over haiku en tanka? Ik heb deze en andere schrijfvormen verzameld op een speciale pagina op deze blog.

zondag 19/2/2017 – geïnspireerd door het pantoum zachtheid schreef ik dit elfje

Wanneer
rozenbottels geruisloos
ontluiken verschijnt een
schitterende kern van eindeloze
stilte

maandag 20/2/2017 –  geïnspireerd door het pantoum mysterie schreef ik dit elfje

telkens
witte en
zwarte veren versmelten
beminnen koning en koningin
vurig
vurige
liefde brengt hen samen
naar de bron
met helder
water

dinsdag 21/2/2017 – na een Facetime gesprek met mijn schoondochter

haken

met
opzet haakt
zij er op
los met zacht roze
wol
wol
glijdt over haar haakpen
haar liefde door
een zachtroze
trui

woensdag 22/2/2017 – het thema ‘mijn grenzen bewaken’ is aan de orde vandaag!

alleenstaande
mannen hebben
het moeilijker dan
alleenstaande vrouwen denk ik
lastig
lastig
om als vrouw niet
te gaan zorgen
voor die
mannen

Mannen
of vrouwen,
het maakt geen
verschil; iedereen heeft klankbord
nodig.
Uitnodiging
om stil te staan,
aandacht voor zelfzorg:
niet bemoederen
vivje!

donderdag 23/2/2017 – Total Acceptance ligt reeds enige tijd achter de rug, en toch…

Deze
twee kussens
hielpen mij vanochtend
om enkele gesprekken te
voeren.
Voeren
van een innerlijke dialoog.
Ik ben het
nog niet
verleerd.

ben
sinds gisteren
aan het experimenteren
blijkbaar wil ik levenslang
leren
leren
omdat ik nog lang
actief wil genieten
van het
leven

vrijdag 24/2/2017 – mijn zeswoordenverhaal over wetenschap inspireerde mij voor een elfjes-bijschrift bij deze foto (Marie Curie: eerste rij, 2° van rechts)

1911_solvay_conferenceMarie
Curie als
enige vrouw tussen
mannelijke natuurkundigen in 1911.
Solvayconferentie

zaterdag 25/2/2017 – een elfje als bijdrage aan de theelabel-elfjes-ketting; de aanleiding voor het schrijven van dit Japans gedicht op zaterdag – mijn enige tanka deze week (*) – verwijs ik naar vivapo’s blog.

leeftijd-theezakjeip1040170

is
leeftijd behouden
wel een optie
voor mij? Neen dank
u!

elf luidruchtige
kauwen kraaien victorie
in een naakte kruin
een moedige ekster legt
er het bijltje niet bij neer

©vivapo – 25/2/2017

(*) de  tanka “zeven gitzwarte vliegen” buiten beschouwing gelaten.

Tot volgende week!
Viviane Van Pottelberghe – 25 februari 2017

foto’s 1, 4 en 5: ©vivapo
foto’s 2 én 3: vrij van bronvermelding op internet

Geef een reactie

