Elfjes, haiku’s en tanka’s – 02

Deze pagina bevat een samenvatting van mijn elfjes, haiku’s en tanka’s die ik heb gepubliceerd op de openbare FB groepen #Mijmeren in elfjes en #Mijmeren in haiku en tanka van zondag 8 tot zaterdag 14 januari 2017.

Wil je meer weten over haiku en tanka? Ik heb deze en andere schrijfvormen verzameld op een speciale pagina op deze blog. 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAzondag 8/1/2017 – dit schilderijtje van mijn echtgenoot deed mij schrijven over bevroren dromen, zowel in dit logje als in deze elfjesketting.

badend
in zweet
droom ik drie
schimmen wadend door
water
***
water
staat hen aan de
lippen kunnen geen
kant meer
op
***
op
bevroren dromen
kan je niet
varen alleen op woelige
baren
***
barend
mijn en hun dromen
verlangend naar rust
en vrede
wereldwijd
©vivapo – 8/1/2017

maandag 9/1/2017 – een spiegelelfje als promotie voor de komende stiltewandeling van vivapo

woensdag
begeleid ik
wandelen in stilte
in Hof van Beieren
Koolkerke.
***
Koolkerke.
terug naar mijn roots
verbeteringswerken zijn daar
achter de
rug.
©vivapo – 9/1/2017

dinsdag 10/1/2017 – reacties op dit spiegel-elfje(*) en op de dubbele haiku (**) kan je lezen onderaan de pagina

is
verloren maandag
in West-Vlaanderen bekend?
de eerste maandag na
Driekoningen wordt zo genoemd
traditie
***
traditie
in sommige Belgische provincies
om worstenbrood en
appelbollen te
smullen

zieltogend plantje
kindje-op-haar-moeders-schoot
heeft goede zorgen

toch niet overleefd
we vertrouwen het straks toe
aan Moeder Aarde

©vivapo – 10/1/2017

woensdag 11/1/2017 – verbondenheid was het thema van de stiltewandeling waarover ik het gedicht springtij van mijn hart schreef

Bij
iedere stap
die ik zet
neem ik jou graag
mee.
***
Mee
op stap tijdens wandelen
in stilte? Je
bent hartelijk
welkom!
***
Welkom
om energetisch
mee te stappen
in Fort van Beieren.
Wié?
***
Wie
hier haar naam noteert
wordt van harte
door ons
meegenomen!
©vivapo – 11/1/2017

donderdag 12/1/2017 – toelichting bij het elfje vind je in volle maan collage december; voor de dubbele tanka liet ik mij inspireren door wandelen in stilte op 11/1/17  

Communicatie
met mijn
wortels en bron,
met de uil als
krachtdier

Glijden jouw voeten
zacht in mijn wandelschoenen,
wie gaat dan op stap?
Welke voeten kussen teer
de aarde bij elke tred?

Wie streelt de wortels
van mijn en jouw verleden,
laaft zich aan de bron?
Wie fluistert over toekomst,
over leven in het nu?

©vivapo – 12/1/2017

vrijdag 13/1/2017 – mijn volle maan collage van januari bracht mij bij volgend elfje

volle
maan collage
omarmt sprekende handen
en handen voor het
hart.
©vivapo – 13/1/2017

zaterdag 14/1/2017 – hoe eerst de tanka’s en dan het elfje tot stand kwam kan je lezen in dit logje

Aux Merveilleux de
Fred: gebakje met mokka
of chocolade,
een sensationele
tongstrelende ervaring

op druilerige
winterdagen: gebakje
als een oppepper,
om mij op te vrolijken
bij een kop zwarte koffie

merveilleux
met mokka
mierzoet maar machtige
mondstreling; morgen meer meringue?
mmm

©vivapo – 14/1/2017

Tot volgende week!

Van harte, Viviane Van Pottelberghe – 14 januari 2017

(*)

Toen / ik een / klein meisje was / was er verloren brood / ’s avonds 
’s Avonds / Verloren brood: pain perdu / met bruine suiker, /
gemaakt door / (groot)moeder.
Later / tijdens huwelijk: / echtgenoot van Antwerpen /
werd het worstenbrood/appelbollen, / allebei!
(ChantalW)

verloren / brood is / mij wel bekend / gerecht kreeg nieuwe naam / Odetjes
Odette / naam van mijn mama / zij zette recept / naar haar / hand
handig / zo’n aangepast / recept; het huis / ruikt dan heerlijk naar / pannenkoeken
(Viviane)

Je doet me watertanden 🙂! (ChantalW)

(**) o o o o o, ‘k zal er een nieuwtje kweken voor jullie! (ChantalW)

2 gedachtes over “Elfjes, haiku’s en tanka’s – 02

Geef een reactie

